جستجو برای:
سبد خرید 0
  • خانه
  • دوره‌ها
    • محصول
      • دوره مبانی مدیریت محصول ریفورج
      • دوره تسلط بر مدیریت محصول ریفورج
      • دوره بازاریابی محصول ریفورج
      • دوره داده برای مدیران محصول
      • دوره درآمدزایی و قیمت‌‌گذاری ریفورج
      • دوره استراتژی محصول ریفورج
      • دوره رهبری محصول ریفورج
      • دوره تناسب محصول و بازار ریفورج
      • دوره بینش کاربر برای تصمیم های محصول ریفورج
      • دوره آزمایش و تست ریفورج
      • دوره مقیاس‌دهی تحویل محصول ریفورج
      • دوره تعامل و بازگشت ریفورج
    • رشد
      • دوره رهبری رشد ریفورج
      • دوره بازاریابی رشد ریفورج
      • دوره استراتژی رشد پیشرفته ریفورج
      • دوره آزمایش و تست ریفورج
      • دوره تعامل و بازگشت ریفورج
      • دوره سری‌های رشد ریفورج
    • بازاریابی
      • دوره بازاریابی محصول ریفورج
      • دوره درآمدزایی و قیمت‌‌گذاری ریفورج
      • دوره رهبری بازاریابی ریفورج
      • دوره بازاریابی برند ریفورج
      • دوره استراتژی بازاریابی ریفورج
      • دوره بازاریابی رشد ریفورج
    • رهبری
      • دوره رهبری بازاریابی ریفورج
      • دوره رهبری محصول ریفورج
      • دوره رهبری رشد ریفورج
    • مهندسی
      • دوره مقیاس‌دهی تحویل محصول ریفورج
      • دوره استراتژی فنی ریفورج
      • دوره مدیریت مهندسی ریفورج
    • هوش مصنوعی
      • دوره صفر تا صد هوش مصنوعی یودمی
  • تخصص ها
    • پکیج مدیریت محصول ریفورج
    • دوره سفر به دنیای کاربرپژوهی
  • بلاگ
    • محصول
    • بازاریابی
    • رشد
  • رویدادها
  • درباره ما
  • تماس با ما
گرولی
ورود
[suncode_otp_login_form]
گذرواژه خود را فراموش کرده اید؟
عضویت
[suncode_otp_registration_form]

داده های شخصی شما برای پشتیبانی از تجربه شما در این وب سایت، برای مدیریت دسترسی به حساب کاربری شما و برای اهداف دیگری که در سیاست حفظ حریم خصوصی ما شرح داده می شود مورد استفاده قرار می گیرد.

گرولی
  • خانه
  • دوره‌ها
    • محصول
      • دوره مبانی مدیریت محصول ریفورج
      • دوره تسلط بر مدیریت محصول ریفورج
      • دوره بازاریابی محصول ریفورج
      • دوره داده برای مدیران محصول
      • دوره درآمدزایی و قیمت‌‌گذاری ریفورج
      • دوره استراتژی محصول ریفورج
      • دوره رهبری محصول ریفورج
      • دوره تناسب محصول و بازار ریفورج
      • دوره بینش کاربر برای تصمیم های محصول ریفورج
      • دوره آزمایش و تست ریفورج
      • دوره مقیاس‌دهی تحویل محصول ریفورج
      • دوره تعامل و بازگشت ریفورج
    • رشد
      • دوره رهبری رشد ریفورج
      • دوره بازاریابی رشد ریفورج
      • دوره استراتژی رشد پیشرفته ریفورج
      • دوره آزمایش و تست ریفورج
      • دوره تعامل و بازگشت ریفورج
      • دوره سری‌های رشد ریفورج
    • بازاریابی
      • دوره بازاریابی محصول ریفورج
      • دوره درآمدزایی و قیمت‌‌گذاری ریفورج
      • دوره رهبری بازاریابی ریفورج
      • دوره بازاریابی برند ریفورج
      • دوره استراتژی بازاریابی ریفورج
      • دوره بازاریابی رشد ریفورج
    • رهبری
      • دوره رهبری بازاریابی ریفورج
      • دوره رهبری محصول ریفورج
      • دوره رهبری رشد ریفورج
    • مهندسی
      • دوره مقیاس‌دهی تحویل محصول ریفورج
      • دوره استراتژی فنی ریفورج
      • دوره مدیریت مهندسی ریفورج
    • هوش مصنوعی
      • دوره صفر تا صد هوش مصنوعی یودمی
  • تخصص ها
    • پکیج مدیریت محصول ریفورج
    • دوره سفر به دنیای کاربرپژوهی
  • بلاگ
    • محصول
    • بازاریابی
    • رشد
  • رویدادها
  • درباره ما
  • تماس با ما
ورود/ ثبت‌نام
0

وبلاگ

گرولی > بلاگ > رشد > نرخ رشد کسب‌وکار چیست و چگونه باید آن را محاسبه کنید؟

نرخ رشد کسب‌وکار چیست و چگونه باید آن را محاسبه کنید؟

8 مرداد 1403
رشد
What is the business growth rate?

دنیای کسب‌وکار و رشد، دنیای عددهاست. شما به عنوان صاحب کسب‌وکار یا متخصص رشد باید رشد و پیشرفت شرکت را با عدد نشان دهید و آن‌ها را تحلیل کنید. نرخ رشد کسب‌وکار درصد رشد درآمد، سود و تعداد کارمندهای یک کسب‌وکار است و در یک بازه زمانی مشخص محاسبه می‌شود. این نرخ نشان می‌دهد که سازمان در چه بخش‌هایی رشد کرده است و در چه بخش‌هایی ضعف دارد. در این مقاله از وبلاگ گرولی درباره Growth Rate صحبت می‌کنیم و نحوه محاسبه آن را توضیح می‌دهیم. اگر می‌خواهید با مفاهیم تحلیلی رشد کسب‌وکار آشنا شوید، این مقاله برای شماست.

نرخ رشد کسب‌وکار چیست؟

مفهوم Growth Rate مجموعه‌ای از متغیرهای مرتبط به کسب‌وکار در یک بازه زمانی خاص است و با درصد نشان داده می‌شود. این متغیرها به نوع صنعت بستگی دارند و در همه شرکت‌ها یکسان نیست. مثلا، اگر شما صاحب یک گل‌فروشی آنلاین هستید، متغیرهای رشد کسب‌وکار شما با یک سایت فروش نرم‌افزار متفاوت است. 

درآمد، جذب کاربر و نرخ رشد سالانه از جمله متغیرهای عمومی نرخ رشد کسب‌وکار هستند. این معیارها نشان می‌دهند که شرکت شما چقدر موفق و سودآور بوده است و در چه مرحله‌ای از رشد قرار دارد. اگر در مراحل ابتدایی رشد هستید و دنبال سرمایه‌گذار می‌گردید، بهترین کار این است کار کردن با عدد و ارقام را یاد بگیرید.

فرمول محاسبه نرخ رشد کسب‌وکار

Business growth rate calculation formula

اگر سرمایه‌گذار، صاحب کسب‌وکار یا مدیر رشد هستید، باید با روش محاسبه نرخ رشد کسب‌وکار آشنا باشید. برای محاسبه نرخ رشد می‌توانید از فرمول زیر استفاده کنید.

نرخ رشد کسب‌وکار = (درآمد دوره کنونی – درآمد دوره قبلی) / درآمد دوره قبلی × ۱۰۰

انواع نرخ رشد کسب‌وکار

یکی از بحث‌های اصلی در رهبری رشد، شناخت انواع نرخ رشد کسب‌وکار است. شما به عنوان مدیر بخش رشد باید با انواع Growth Rate آشنا باشید. در ادامه انواع نرخ رشد کسب‌وکار را توضیح می‌دهیم.

نرخ رشد صنعت

صنایع مختلف نرخ رشد و معیارهای متفاوتی دارد. اگر می‌خواهید کسب‌وکار خودتان را با رقبا مقایسه کنید، باید فرایند تحلیل و مقایسه را با توجه به معیارهای نرخ رشد شرکت خودتان اجرا کنید. مثلا، نرخ رشد صنایع خرده‌فروشی با نرخ رشد شرکت‌های فناوری پیشرفته متفاوت است. هر کدام از این شرکت‌ها معیارهای مختلفی دارند. نرخ رشد در بعضی از سازمان‌ها به صورت چرخه‌ای است و در دوره‌ اوج اقتصادی به بالاترین حد خودش می‌رسد. در مقابل، این شرکت‌ها در دوره رکود اقتصادی با نرخ رشد پایینی کار می‌کنند. 

نکته جالب درباره نرخ رشد این است که ممکن است نرخ رشد در دوره‌های زمانی مختلف تکرار نشود. مثلا، ممکن است با اجرای یک استراتژی رشد کسب‌وکار، نرخ رشد بالایی را تجربه کنید، ولی اجرای مجدد همان استراتژی در دوره‌های بعدی تضمین‌کننده نرخ رشد بالا نیست، چون عوامل دیگری مثل شرایط اقتصادی و صنعتی روی نرخ رشد کسب‌وکار تاثیر می‌گذارند.

نرخ رشد فصلی

Seasonal growth rate

نرخ رشد فصلی به رشد کسب‌وکارها در زمان‌ها و فصل‌های مشخصی از سال مربوط می‌شود. مثلا، نرخ رشد فروش فروشگاه‌های آنلاین و آنلاین‌شاپ‌های اینستاگرامی در تعطیلات بیشتر است. مردم در تعطیلات بیشتر خرید می‌کنند و به شبکه‌های اجتماعی سر می‌زنند. بنابراین، بهتر است نرخ رشد فصلی کسب‌وکار خودتان را پیدا کنید و بودجه بیشتری برای تبلیغات در آن زمان اختصاص دهید. 

نرخ رشد سالانه ترکیبی (Compound annual growth rates)

منظور از نرخ رشد سالیانه ترکیبی، نرخ رشد متوسط شرکت در یک سال است. اگر میزان فروش کسب‌وکار شما در ابتدا و انتهای سال برابر باشد، یعنی نرخ رشد سالیانه شما روند نزولی دارد. علت این مسئله این است که درآمد شرکت درصدی از درآمد کل است. برای اینکه رشد شرکت روند پایداری را داشته باشد، باید نرخ رشد ترکیبی را با سرعت بیشتری تقویت کنید. به بیان دیگر، برای افزایش نرخ رشد ترکیبی در انتهای سال باید با سرعت بیشتری به سمت رشد حرکت کنید و از استراتژی‌های کسب‌‌‌وکار به طور اثربخشی استفاده کنید. 

چگونه نرخ رشد کسب‌وکار را افزایش دهید؟

بعد از درک و محاسبه نرخ رشد، باید با توجه به اطلاعات به‌دست‌آمده بهترین تصمیم را بگیرید و شرکت را به سمت بهترین مسیر رشد کسب‌وکار هدایت کنید. نکته‌های زیر در ارتقا رشد کسب‌وکار به شما کمک می‌کنند. 

آموزش منظم را فراموش نکنید

یکی از بهترین روش‌های رشد کسب‌وکار، شرکت در دوره‌های آموزشی مختلف است. کارمندها و مدیرهای سازمان باید به طور مرتب در دوره‌های آموزشی شرکت کنند و مهارت‌ها و آگاهی خودشان را افزایش دهند. با این کار، کارمندها متوجه می‌شوند که سازمان به آگاهی و دانش آن‌ها اهمیت می‌دهد. 

به‌علاوه، یادگیری منظم روی انگیزه کارکنان هم تاثیر مثبتی می‌گذارد. بنابراین، سعی کنید بخشی از بودجه کسب‌وکار را به سرمایه‌گذاری روی نیروها اختصاص دهید. مطمئن باشید که این کار منجر به موفقیت کسب‌وکار شما می‌شود.

اگر در دپارتمان رشد سازمان کار می‌کنید یا مدیر تیم هستید، می‌توانید دوره‌ رهبری رشد ریفورج را با زیرنویس فارسی از سایت گرولی تهیه کنید. تهیه این دوره اولین قدم برای ارتقای سطح دانش نیروهای سازمان است. 

مشاهده دوره رهبری رشد ریفورج
reforge growth leadership course

کسب‌وکار خودتان را گسترش دهید

اگر در نیمه راه رشد کسب‌وکار هستید، بهتر است به فکر گسترش بازار باشید. شما می‌توانید با اجرای استراتژی‌های توسعه محصول، کسب‌وکار خودتان را گسترش دهید و نیازهای مشتری‌ها را رفع کنید. مثلا، اپلیکیشن اسنپ برای افزایش نرخ رشد کسب‌وکار، روی صنعت فین‌تک دست گذاشت و خدمات خرید اقساطی را به کاربرها معرفی کرد. شما هم می‌توانید با نیازسنجی بازار و در نظر گرفتن میزان سرمایه، خدمات و ویژگی‌های محصول را توسعه دهید و درآمد بیشتری کسب کنید. 

از روش‌های جدید برای جذب مشتری‌ها استفاده کنید

بسیاری از متخصص‌های رشد کسب‌وکار جذب‌ مشتری‌های جدید و حفظ مشتری‌های فعلی را بهترین روش افزایش نرخ رشد کسب‌وکار می‌دانند. برای اینکه افراد بیشتری را جذب کسب‌وکار خودتان کنید، می‌توانید از تیم‌های مختلف کمک بگیرید. اولین قدم، تنظیم یک استراتژی مناسب برای افزایش مشتری‌ها از طریق فعالیت‌های بازاریابی، فروش و غیره است. بازاریابی محتوا، کمپین‌های تبلیغاتی در شبکه‌های اجتماعی و استفاده از تبلیغات پولی گوگل از جمله استراتژی‌های رشد کسب‌وکار هستند. 

نتایج را بررسی کنید

Check the results

بعد از اجرای روش‌های مختلف، باید نتایج و داده‌‌ها را بررسی کنید. یکی از رویکردهای تحلیلی برای بررسی نتایج، ردیابی الگوی خرید مشتری‌ها و بررسی میزان تقاضا است. به‌علاوه، شما می‌توانید رقبا را هم تحلیل کنید و میزان موفقیت آن‌ها را بررسی کنید. تحلیل فعالیت رقبا دید تازه‌ای به شما می‌دهد و ذهن شما را باز می‌کند. 

سخن آخر

نرخ رشد کسب‌وکار شاخص موفقیت و پیشرفت شرکت شماست. در این مقاله فرمول نرخ رشد کسب‌وکار را معرفی کردیم و روش‌های افزایش نرخ رشد را توضیح دادیم. شما می‌توانید با توجه به نوع محصول و خدمات خودتان، بهترین روش را برای رشد انتخاب کنید. روش شما برای افزایش نرخ رشد کسب‌وکار چیست؟ در بخش نظرات، روش‌ها و استراتژی‌های پیشنهادی خودتان را با ما به اشتراک بگذارید. 

برچسب ها: استراتژی رشدریفورجگرولی
قبلی نمودار رشد کسب‌وکار چیست؟
بعدی تفاوت مدیر محصول، مالک محصول و اسکرام مستر

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

جستجو برای:
دسته‌ها
  • بازاریابی (4)
  • رشد (6)
  • محصول (8)
  • مهندسی (2)
جدیدترین پست‌ها
  • هوش مصنوعی: از تاریخچه تا کاربردهای نوین چت جی پی تی و فراتر از آن 14 بهمن 1403
  • رشد و توسعه کسب و کار: راهنمای جامع دیجیتال مارکتینگ برای راه اندازی کسب و کار آنلاین 12 بهمن 1403
  • استراتژی‌های مؤثر مدیریت بازاریابی: کلیدهای افزایش فروش و مشتری با استفاده از تحلیل داده‌ها و تکنولوژی‌های نوین 12 بهمن 1403
logo-500-min

گرولی؛ آکادمی رشد کسب‌و‌کار است که با ارائه‌ی منابع آموزشی کاربردی به افراد کمک می‌کند در توسعه کسب‌وکار خود توانمند شوند و به موفقیت‌های چشم‌گیر شغلی برسند.

دوره‌ها

  • دوره ها
  • محصول
  • بازاریابی
  • رهبری
  • مهندسی
  • رشد
  • محصول
  • بازاریابی
  • رهبری
  • مهندسی
  • رشد

دسترسی سریع

  • دسترسی سریع
  • خانه
  • تماس با ما
  • درباره ما
  • بلاگ
  • خانه
  • تماس با ما
  • درباره ما
  • بلاگ

تهران، خیابان شریعتی، خیابان یخچال