جستجو برای:
سبد خرید 0
  • خانه
  • دوره‌ها
    • محصول
      • دوره مبانی مدیریت محصول ریفورج
      • دوره تسلط بر مدیریت محصول ریفورج
      • دوره بازاریابی محصول ریفورج
      • دوره داده برای مدیران محصول
      • دوره درآمدزایی و قیمت‌‌گذاری ریفورج
      • دوره استراتژی محصول ریفورج
      • دوره رهبری محصول ریفورج
      • دوره تناسب محصول و بازار ریفورج
      • دوره بینش کاربر برای تصمیم های محصول ریفورج
      • دوره آزمایش و تست ریفورج
      • دوره مقیاس‌دهی تحویل محصول ریفورج
      • دوره تعامل و بازگشت ریفورج
    • رشد
      • دوره رهبری رشد ریفورج
      • دوره بازاریابی رشد ریفورج
      • دوره استراتژی رشد پیشرفته ریفورج
      • دوره آزمایش و تست ریفورج
      • دوره تعامل و بازگشت ریفورج
      • دوره سری‌های رشد ریفورج
    • بازاریابی
      • دوره بازاریابی محصول ریفورج
      • دوره درآمدزایی و قیمت‌‌گذاری ریفورج
      • دوره رهبری بازاریابی ریفورج
      • دوره بازاریابی برند ریفورج
      • دوره استراتژی بازاریابی ریفورج
      • دوره بازاریابی رشد ریفورج
    • رهبری
      • دوره رهبری بازاریابی ریفورج
      • دوره رهبری محصول ریفورج
      • دوره رهبری رشد ریفورج
    • مهندسی
      • دوره مقیاس‌دهی تحویل محصول ریفورج
      • دوره استراتژی فنی ریفورج
      • دوره مدیریت مهندسی ریفورج
    • هوش مصنوعی
      • دوره صفر تا صد هوش مصنوعی یودمی
  • تخصص ها
    • پکیج مدیریت محصول ریفورج
    • دوره سفر به دنیای کاربرپژوهی
  • بلاگ
    • محصول
    • بازاریابی
    • رشد
  • رویدادها
  • درباره ما
  • تماس با ما
گرولی
ورود
[suncode_otp_login_form]
گذرواژه خود را فراموش کرده اید؟
عضویت
[suncode_otp_registration_form]

داده های شخصی شما برای پشتیبانی از تجربه شما در این وب سایت، برای مدیریت دسترسی به حساب کاربری شما و برای اهداف دیگری که در سیاست حفظ حریم خصوصی ما شرح داده می شود مورد استفاده قرار می گیرد.

گرولی
  • خانه
  • دوره‌ها
    • محصول
      • دوره مبانی مدیریت محصول ریفورج
      • دوره تسلط بر مدیریت محصول ریفورج
      • دوره بازاریابی محصول ریفورج
      • دوره داده برای مدیران محصول
      • دوره درآمدزایی و قیمت‌‌گذاری ریفورج
      • دوره استراتژی محصول ریفورج
      • دوره رهبری محصول ریفورج
      • دوره تناسب محصول و بازار ریفورج
      • دوره بینش کاربر برای تصمیم های محصول ریفورج
      • دوره آزمایش و تست ریفورج
      • دوره مقیاس‌دهی تحویل محصول ریفورج
      • دوره تعامل و بازگشت ریفورج
    • رشد
      • دوره رهبری رشد ریفورج
      • دوره بازاریابی رشد ریفورج
      • دوره استراتژی رشد پیشرفته ریفورج
      • دوره آزمایش و تست ریفورج
      • دوره تعامل و بازگشت ریفورج
      • دوره سری‌های رشد ریفورج
    • بازاریابی
      • دوره بازاریابی محصول ریفورج
      • دوره درآمدزایی و قیمت‌‌گذاری ریفورج
      • دوره رهبری بازاریابی ریفورج
      • دوره بازاریابی برند ریفورج
      • دوره استراتژی بازاریابی ریفورج
      • دوره بازاریابی رشد ریفورج
    • رهبری
      • دوره رهبری بازاریابی ریفورج
      • دوره رهبری محصول ریفورج
      • دوره رهبری رشد ریفورج
    • مهندسی
      • دوره مقیاس‌دهی تحویل محصول ریفورج
      • دوره استراتژی فنی ریفورج
      • دوره مدیریت مهندسی ریفورج
    • هوش مصنوعی
      • دوره صفر تا صد هوش مصنوعی یودمی
  • تخصص ها
    • پکیج مدیریت محصول ریفورج
    • دوره سفر به دنیای کاربرپژوهی
  • بلاگ
    • محصول
    • بازاریابی
    • رشد
  • رویدادها
  • درباره ما
  • تماس با ما
ورود/ ثبت‌نام
0

وبلاگ

گرولی > بلاگ > محصول > تفاوت مدیر محصول، مالک محصول و اسکرام مستر

تفاوت مدیر محصول، مالک محصول و اسکرام مستر

14 شهریور 1403
محصول
The difference between Product Manager, Product Owner and Scrum Master

 اگر در مسیر یادگیری مبانی مدیریت محصول هستید یا می‌خواهید به عنوان کارآموز مدیر محصول استخدام شوید، بهتر است تفاوت بین مدیر محصول، مالک محصول اسکرام مستر را بشناسید. هر کدام از این نقش‌ها وظایف مشخصی دارند و به پیشرفت محصول و پروژه کمک می‌کنند. در این مقاله درباره وظایف مدیر محصول، مالک محصول و اسکرام مستر صحبت می‌کنیم. در نهایت، شما می‌توانید برای درک عمیق تفاوت‌ها و شناخت بیشتر به بخش دوره‌های آموزشی گرولی مراجعه کنید و بهترین دوره مدیریت محصول را خریداری کنید.

مسیر یادگیری مبانی مدیریت محصول

مشاهده دوره مبانی مدیریت محصول

مدیریت محصول چیست؟

برای توضیح تفاوت مدیر محصول، مالک محصول و اسکرام مستر، اول باید مفهوم مدیریت محصول را بشناسید. مدیریت محصول به برنامه‌ریزی استراتژیک داخل سازمان مربوط می‌شود و موفقیت محصول را در طولانی‌مدت بررسی می‌کند. فرایند مدیریت محصول شامل توسعه، پشتیبانی و بهبود ویژگی‌های محصول است. مدیر محصول باید همیشه در حال یادگیری باشد و ویژگی‌های مختلف محصول را بررسی کند. به‌علاوه، افراد تیم مدیریت محصول هم باید اطلاعات لازم درباره ویژگی‌ها، کانال‌ها و فروش را در اختیار مدیر محصول بگذارند.

اسکرام چیست؟

what is scrum

اسکرام نوعی چارچوب است. اعضای تیم با استفاده از فرایند اسکرام کارها و پروژه‌ها را سازمان‌دهی می‌کنند و هماهنگ با هم پیش می‌روند. چارچوب اسکرام به اعضای تیم اجازه می‌دهد که تغییرات را در کوتاه‌ترین زمان ممکن اجرا کنند. 

تقویت فرهنگ کار گروهی، یادگیری و پیشرفت سریع از ویژگی‌های پلت‌فرم اسکرام هستند. اعضای تیم با استفاده از اسکرام پروژه‌های پیشرفته را مدیریت می‌کنند و محصولی باکیفیت تحویل می‌دهند.

تفاوت مدیر محصول، مالک محصول و اسکرام مستر

شغل‌های مدیریت محصول، مالک محصول و اسکرام مستر همگی جزو شغل‌های پردرآمد هستند و به یادگیری زیادی هم احتیاج دارند. اما معمولا، کسانی که به این شغل‌ها علاقه‌مند هستند و در دوره‌های آموزشی شرکت می‌کنند، با تفاوت‌های آن‌ها آشنا نیستند. 

مدیر محصول، مالک محصول و اسکرام مستر در تیم اجایل یا چابک کار می‌کنند. البته، وظایف مدیر محصول فقط به اجایل محدود نمی‌شود. هر کدام از این نقش‌ها ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارند. در ابتدا با شغل مالک محصول آشنا می‌شویم.

مالک محصول چه کسی است؟

مالک محصول و مدیر محصول با هم کار می‌کنند و هدف یکسانی دارند. هدف آن‌ها ساخت و بهبود محصول است و به دنبال خلق ارزش برای مشتری‌ها و سهام‌داران شرکت هستند. مالک محصول از روش اجایل برای توسعه محصول استفاده می‌کند و سعی می‌کند با توسعه و مدیریت بک‌لاگ محصول، ارزش محصول را به بالاترین حد ممکن برساند. 

به‌علاوه، مالک محصول صدای مشتری‌ها و کاربرها را به گوش تیم توسعه می‌رساند و نیازهای مشتری را به فرایند اسکرام منتقل می‌کند. مالک محصول ارتباط نزدیکی با تیم توسعه و تیم محصول دارد. این شخص نیاز مشتری‌ها را مدیریت می‌کند و مراحل بعدی را اولویت‌بندی می‌کند. هماهنگی اعضای تیم طبق نقشه راه محصول هم از جمله وظایف مالک محصول است.

مدیر محصول چه کار می‌کند؟

مدیر محصول وظایف متعددی دارد و در بخش‌های مختلف سازمان حضور فعالی دارد. تمرکز اصلی مدیر محصول روی شناسایی نیازهای مشتری و اهداف کسب‌وکار است. به بیان دیگر، مدیر محصول تلاش می‌کند که نیاز مشتری، هدف کسب‌وکار و ویژگی‌ محصول در یک راستا باشند. 

مدیر محصول به دید استراتژیک، استراتژی محصول، مشتری‌ها، بازار و اهداف کسب‌وکار اهمیت می‌دهد و چرخه حیات محصول را بررسی می‌کند. او با کاربرها صحبت می‌کند، نقشه استراتژیک محصول را تنظیم می‌کند و زمان‌بندی توسعه محصول را مشخص می‌کند. 

وقتی محصول در مراحل ابتدایی قرار دارند، تیم مدیریت محصول وظایف زیادی را به عهده دارد. این تیم با طراح محصول و مهندس Backend کار می‌کند و بودجه طراحی را مشخص می‌کند.

وظایف اسکرام مستر چیست؟

اسکرام مستر و مدیر پروژه نقش‌ها و وظایف مشابهی دارند، اما عملکرد آن‌ها متفاوت است. اسکرام مسترها مراقب اعضای تیم هستند و به نیازها و خواسته‌های آن‌ها اهمیت می‌دهند. مثلا، اگر مشکلی باعث اختلال در تیم شود، اسکرام مستر سعی می‌کند این مشکل را حل کند. 

او به تعامل تیمی و عملکرد موفقیت‌آمیز اعضای تیم اهمیت می‌دهد و مدیریت تیم‌های اسکرام را به عهده دارد. اسکرام مسترها به مالک محصول در مدیریت بک‌لاگ کمک می‌کنند و نقش موثری در مدیریت کیفیت، مدیریت منابع و مدیریت مقیاس دارند.

تفاوت بین مدیر محصول و اسکرام مستر

اگر طبق مدل آبشار پیش برویم، مدیر محصول تیم را رهبری می‌کند و وظیفه توسعه و مدیریت طرح را به عهده می‌کند. به‌علاوه، این شخص به نیازهای تجاری سازمان، زمان‌بندی و منابع هم توجه می‌کند. 

در مقابل، اسکرام مستر شبیه مربی و تسهیل‌کننده است و به موفقیت تیم اسکرام کمک می‌کند. اسکرام مستر از روش اجایل استفاده می‌کند و تیم توسعه را هدایت می‌کند. این شخص با مالک محصول و تیم توسعه همکاری می‌کند و موانع پیشرفت تیم را از سر راه برمی‌دارد.

تفاوت مالک محصول و مدیر محصول

مهم‌ترین دغدغه مالک محصول، ارائه یک ارزش منحصربه‌فرد به مشتری‌هاست. او به بازگشت سرمایه، بودجه و چشم‌انداز محصول فکر می‌کند. به‌علاوه، مدیریت بک‌لاگ محصول هم به عهده مالک محصول است. 

از طرف دیگر، مدیر محصول روی چشم‌انداز محصول تمرکز می‌کند و نماینده سرمایه‌گذارهای محصول است. این شخص زمان انجام پروژه‌ها را کنترل می‌کند و طبق بودجه و منابع برنامه‌ریزی می‌کند. بنابراین، کنترل زمان و بودجه به عهده مدیر محصول است، اما صاحب محصول به فکر افزایش ارزش محصول است. 

مدیر محصول همه جزئیات را بررسی می‌کند و وظایف را بین اعضای تیم تقسیم می‌کند، در حالی‌که مالک محصول به این بخش کاری ندارد و فقط Product Backlog را مدیریت می‌کند.

مهارت‌های لازم برای مالک محصول

اگر می‌خواهید به عنوان مالک محصول فعالیت کنید، باید مهارت‌های تحلیلی، ارتباطی، فنی و مهارت تصمیم‌گیری داشته باشید. یک صاحب محصول موفق به خوبی تصمیم‌گیری می‌کند و بک‌لاگ محصول را مدیریت می‌کند. 

او باید ویژگی‌های موردنیاز محصول را اولویت‌‌بندی کند و با اعضای تیم اسکرام ارتباط برقرار کند. به‌علاوه، مالک محصول باید درباره توسعه، چارچوب اجایل، رویکرد محصول، طراحی، زیرساخت‌های فناوری اطلاعات و توسعه نرم‌افزار اطلاعات کافی داشته باشد. مهارت‌های حل مسئله و افزایش بهره‌روی هم از جمله مهارت‌های لازم برای مالک محصول هستند.

مهارت‌های لازم برای شغل اسکرام مستر

اسکرام مسترها باید مهارت حل مسئله داشته باشند و مشکلات تیم را حل کنند. آن‌ها فرهنگ همکاری تیمی را تقویت می‌کنند و جلسه‌های هماهنگی برگزار می‌کنند. انتقال تجربه، کار کردن در شرایط سخت، برگزاری جلسه‌های منظم و برنامه‌ریزی تکرارشونده از دیگر مهارت‌های اسکرام مستر هستند.

مهارت‌های مدیر محصول

مدیر محصول باید توانایی داستان‌گویی داشته باشد و از نظرات و داستان‌های منحصربه‌فرد مشتری‌ها برای پیشرفت پروژه مدیریت محصول استفاده کند. او بازخورد مشتری‌ها را بک‌لاگ محصول و تیم دولوپرها منتقل می‌کند. 

تبدیل بازخورد کاربرها به ویژگی محصول و خوشحال کردن کاربر هم به عهده مدیر محصول است. یک مدیر محصول موفق می‌تواند چالش‌های مختلف را مدیریت کند و به راه‌حل برسد. او لیست کارها و وظایف محصول را تنظیم می‌کند و نقش واسطه را بین مشتری‌ها، تیم توسعه‌دهنده‌ها و سرمایه‌گذارها بازی می‌کند.  

سخن آخر

در سال‌های اخیر، شغل‌های مدیریت محصول، اسکرام مستر و مالک محصول محبوبیت زیادی پیدا کرده‌اند. این شغل‌ها در زمینه‌های گوناگونی مشابه هستند، ولی تفاوت هم دارند. در این مقاله درباره تفاوت‌های مدیر محصول، اسکرام مستر و مالک محصول صحبت کردیم. 

اگر به شغل مدیریت محصول علاقه‌مند هستید، می‌توانید پکیج مدیریت محصول ریفورج را از سایت گرولی تهیه کنید. شما با این پکیج صفر تا صد کشف محصول را یاد می‌گیرید و می‌توانید به عنوان مدیر محصول استخدام شوید.

مشاهده پکیج مدیریت محصول ریفورج
برچسب ها: ریفورجگرولیمدیریت محصول
قبلی نرخ رشد کسب‌وکار چیست و چگونه باید آن را محاسبه کنید؟
بعدی هوش مصنوعی: تاریخچه، تعریف و تأثیرات آن بر زندگی روزمره با نگاهی به چت جی پی تی

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

جستجو برای:
دسته‌ها
  • بازاریابی (4)
  • رشد (6)
  • محصول (8)
  • مهندسی (2)
جدیدترین پست‌ها
  • هوش مصنوعی: از تاریخچه تا کاربردهای نوین چت جی پی تی و فراتر از آن 14 بهمن 1403
  • رشد و توسعه کسب و کار: راهنمای جامع دیجیتال مارکتینگ برای راه اندازی کسب و کار آنلاین 12 بهمن 1403
  • استراتژی‌های مؤثر مدیریت بازاریابی: کلیدهای افزایش فروش و مشتری با استفاده از تحلیل داده‌ها و تکنولوژی‌های نوین 12 بهمن 1403
logo-500-min

گرولی؛ آکادمی رشد کسب‌و‌کار است که با ارائه‌ی منابع آموزشی کاربردی به افراد کمک می‌کند در توسعه کسب‌وکار خود توانمند شوند و به موفقیت‌های چشم‌گیر شغلی برسند.

دوره‌ها

  • دوره ها
  • محصول
  • بازاریابی
  • رهبری
  • مهندسی
  • رشد
  • محصول
  • بازاریابی
  • رهبری
  • مهندسی
  • رشد

دسترسی سریع

  • دسترسی سریع
  • خانه
  • تماس با ما
  • درباره ما
  • بلاگ
  • خانه
  • تماس با ما
  • درباره ما
  • بلاگ

تهران، خیابان شریعتی، خیابان یخچال