موفقیت و افزایش درآمد با برترین استراتژیهای رشد کسبوکار
همه کسبوکارها، استارتاپها و سازمانهای بزرگ و کوچک یک هدف یا چندین هدف مختلف دارند. استراتژی برنامه عملی برای رسیدن به این اهداف است. روشهای مختلفی به عنوان استراتژی رشد کسبوکار معرفی میشوند، اما مهمترین نکته استفاده از استراتژیهای مناسب است. این راهکارها به موفقیت شرکت کمک میکنند و منجر به پیشرفت کسبوکار میشوند. در این مقاله از وبلاگ گرولی، انواع استراتژیهای رشد کسبوکار را معرفی میکنیم و درباره مزیتهای آنها توضیح میدهیم.
استراتژی رشد کسبوکار چیست؟
کسبوکار شما برای گسترش و توسعه محصول به انواع استراتژیهای رشد احتیاج دارد. این راهکارها به توسعه بازار، گسترش محصول، مشارکت و خرید و فروش ارگانیک کمک میکنند. مدیرهای رشد با توجه به اهداف شرکت از انواع خاص استراتژیهای رشد یا ترکیبی از آنها استفاده میکنند. پروژههای جدید، محصولات یا خدمات و ورود به بازارهای جدید از جمله این اهداف هستند.
سازمانهای مختلف میتوانند با اجرای فرایند تحقیقات بازار، یک استراتژی رشد را طراحی کنند یا از استراتژیهای رشد از پیش طراحیشده استفاده کنند. در ادامه، سطحهای مختلف استراتژیهای رشد کسبوکار را توضیح میدهیم.
سطحهای مختلف استراتژیهای رشد
کارشناسهای رشد ۳ سطح شرکتی، تجاری و عملکردی را به عنوان انواع سطحهای استراتژی رشد معرفی میکنند. اگر استراتژی در سطح شرکت باشد، هدف اصلی سازمان تعریف میشود و تصمیمگیریهای پاییندستی هم با توجه به استراتژی مدیریت میشوند.
در سطح تجاری، راهکارها با توجه به تاکتیکها و ویژگیهای خاص بازار مشخص میشوند. استراتژیهای سطح عملکردی به فعالیتهای روزانه شرکت بستگی دارند. این فعالیتها باید با اهداف و استراتژیهای بخش تجاری هماهنگ باشند.
انواع رشد کسبوکار
برای اینکه سازمانها در مسیر رشد قرار بگیرند و به موفقیت برسند، میتوانند از روشهای مختلف استفاده کنند. نکته مهم در انتخاب روش رشد کسبوکار، در نظر گرفتن صنعت و بازار هدف است. بهعلاوه، برای انتخاب نوع استراتژی رشد باید جنبههایی مثل مکانهای جدید شرکت، سرمایهگذاری در جذب مشتری، فرصتهای فرانشیز و گسترش خط تولید را هم لحاظ کنید. در ادامه انواع رشد کسبوکار را توضیح میدهیم.
ارگانیک
در رشد ارگانیک، سازمان از منابع و عملیات داخلی استفاده میکند و به منابع خارجی وابسته نیست. اگر هدف کسبوکار شما بهینهسازی فرایند تولید محصول است و میخواهید در کوتاهترین زمان ممکن، سودآوری بیشتری داشته باشید، میتوانید رشد ارگانیک را اجرا کنید.استراتژیک
در رشد استراتژیک، نگاه کارمندان و افراد تیم رشد طولانیمدت است و سرمایهگذارها به رشد طولانیمدت فکر میکنند. رشد استراتژیک برای ارائه یک محصول جدید یا توسعه استراتژی بازار و جذب مخاطبهای جدید مناسب است. در این رویکرد، شرکت میتواند از منابع و بودجه خارجی استفاده کند.رشد داخلی
هدف از رشد داخلی، بهینهسازی فرایندهای کسبوکار و افزایش درآمد است. در این روش، شرکت از منابع داخلی استفاده میکند و سرمایهگذارها هم به دنبال کاهش هزینه هستند. یکی از ویژگیهای استراتژیهای رشد داخلی، اتوماسیون یا خودکارسازی فرایندهاست. به بیان دیگر، شرکت به جای استفاده از کارمندان و کاغذبازی اداری از نرمافزارها، ابزارها و هوش مصنوعی استفاده میکند. در نهایت، بهتر است بدانید که فرایند رشد داخلی چالشبرانگیز است و برای اجرای آن به متخصصهای رشد باتجربه احتیاج دارید.ادغام، مشارکت و تملک
اگر میخواهید وارد بازارهای جدید شوید و مشتریهای خودتان را افزایش دهید، میتوانید از این نوع رشد استفاده کنید. مجموعه فرایندهای ادغام، مشارکت و تملک ریسک بالایی دارند، ولی با توجه به صنعت و بازار هدف انتخاب میشوند و منجر به افزایش محصولات و مشتریها میشوند.
انواع استراتژیهای رشد کسبوکار
در بخش قبل، انواع رشد کسبوکار را معرفی کردیم. در این بخش، انواع استراتژیهای رشد را توضیح میدهیم. سازمانها میتوانند با توجه به اولویتها و نیازهای کسبوکار از یک استراتژی مشخص یا ترکیبی از آنها استفاده کنند.
استراتژی رشد درآمد
اگر هدف کسبوکار شما افزایش درآمد در یک بازه زمانی مشخص است، میتوانید از استراتژیهای رشد درآمد استفاده کنید. برای این کار باید گزارشهای پیشبینی فروش را آمده کرده و روندهای فعلی بازار را بررسی کنید. بهعلاوه، کاهش هزینههای جذب مشتری، سرمایهگذاری در برنامههای آموزشی فروش، استفاده از فناوریهای مختلف، اجرای برنامههای بازاریابی مقرونبهصرفه و مشارکت با شرکتهای دیگر برای تبلیغ محصولات از جمله تاکتیکهای رشد درآمد هستند.استراتژی رشد مشتری
کسبوکارهایی که به دنبال جذب و افزایش تعداد مشتریها هستند، باید استراتژیهای رشد مشتری را اجرا کنند. اگر هدف شرکت شما افزایش کاربر است، باید نرخ ریزش مشتری و ارزش طول عمر آن را محاسبه کنید و انواع استراتژیهای قیمتگذاری را بشناسید.
دوره استراتژی قیمتگذاری و درآمدزایی ریفورج به طور کامل انواع این استراتژیها را آموزش میدهد.
استراتژی رشد بازاریابی
این نوع استراتژی به دنبال افزایش سهم بازار و افزایش کل بازار آدرس پذیر یا Total Addressable Market است. تغییر نام تجاری یا برند، افتتاح فروشگاهها و مکانهای جدید، عرضه محصولات جدید برای جذب خریداران و اجرای یک استراتژی بازاریابی متفاوت از تاکتیکهای رشد بازاریابی هستند. مثلا، دیجیکالا در سال ۱۴۰۳ فروشگاه فیزیکی خودش را راهاندازی کرده است. اجرای این فرایند نمونهای از استراتژی رشد بازاریابی است.استراتژی رشد محصول
اگر کسبوکاری بخواهد میزان استفاده کاربرها از محصول را افزایش بدهد یا خط تولید جدیدی راهاندازی کند، باید استراتژیهای رشد محصول را اجرا کند. برای اجرای این رویکردها باید در محصول و تیم مهندسی خط تولید سرمایهگذاری کنید.
مثلا، افزایش ویژگیها و مزایای جدید به محصول، اجرای استراتژی قیمتگذاری، همکاری با تولیدکنندههای جدید و نفوذ به بازارهای جدید از جمله رویکردهای رشد محصول هستند. اگر بخواهیم در زمینه Product Strategy به کسبوکارهای ایرانی اشاره کنیم، میتوانیم اپلیکیشن اسنپ و ورود به بازار فروش آنلاین محصولات مختلف و خرید قسطی اشاره کنیم.
برترین استراتژیهای رشد کسبوکار
اگر به تازگی کسبوکار خودتان را راهاندازی کردهاید یا در تیم رشد کسبوکار استخدام شدهاید، بهتر است از برترین استراتژیهای رشد کسبوکار استفاده کنید. این رویکردها امتحان خودشان را پس دادهاند و باعث رشد پایدار و موفقیت طولانیمدت سازمان میشوند.
- رویکرد حفظ مشتری
یکی از مهمترین استراتژیهای رشد، حفظ مشتریهای فعلی است. شما به عنوان عضوی از تیم رشد باید روی ایجاد روابط بلندمدت با مشتریها کار کنید و به کاربرهای قدیمی و وفادار، خدمات خاصی ارائه کنید. کد تخفیف اختصاصی و ارسال هدیه در مناسبتهای خاص از جمله استراتژیهای حفظ مشتری هستند.
دوره تعامل و بازگشت ریفورج درباره رویکردهای حفظ مشتریهای فعلی صحبت میکند.
استراتژی مشارکت
اگر کسبوکار کوچکی دارید یا به تازگی استارتاپ خودتان را راهاندازی کردهاید، میتوانید از استراتژی مشارکت استفاده کنید. در این روش، باید با کسبوکارهای مکمل همکاری کنید و از نقاط قوت و ضعف، منابع و پایگاههای داده مشتریان کسبوکارهای همکار استفاده کنید. استراتژیهای مشارکت در حوزههایی مثل بازاریابی مشترک، تبلیغات و سرمایهگذاری اجرا میشوند. برگزاری کمپینهای تبلیغاتی مشارکتی و ایجاد یک رابطه سودمند با آنها از جمله تاکتیکهای مشارکتی هستند.قیمتهای رقابتی
یکی از استراتژیهای قیمتگذاری، ارائه قیمت رقابتی است. برای اینکه بتوانید مشتریهای جدید جذب کنید و افراد قدیمی را حفظ کنید، باید قیمت مناسبی پیشنهاد کنید. با اجرای تحقیقات بازار، تجزیه و تحلیل ساختار هزینه و تنظیم استراتژی قیمتگذاری مناسب میتوانید قیمت کسبوکارهای مشابه را شناسایی کرده و قیمتی رقابتی ارائه کنید. علاوهبر اینها، باید عواملی مثل تمایز محصول، ارزش محصول و تمایل مشتری به پرداخت را هم در نظر بگیرید.
بازاریابی دیجیتال
بازاریابی دیجیتال ضروریترین نوع استراتژی رشد در دنیای آنلاین امروزی است. برای اجرای این نوع بازاریابی میتوانید از شبکههای اجتماعی، تکنیکهای SEO (بهینهسازی سایت برای موتورهای جستوجو)، تبلیغات گوگل و بازاریابی ایمیلی استفاده کنید. با اجرای این تکنیکها، میتوانید رابطه بهتری با مخاطبان هدف ایجاد کنید و برندتان را بقیه نشان دهید.توسعه کارکنان
کسبوکارها و سازمانهای بزرگ برای رشد مهارتهای فردی و سازمانی روی توسعه کارکنان سرمایهگذاری میکنند. بنابراین، یکی از استراتژیهای رشد موثر در این شرکتها، استراتژی توسعه کارکنان است. مدیرها و رهبرهای سازمانی میتوانند برنامههای آموزشی برگزار کنند و مهارتهای فردی کارکنان را تقویت کنند. بهعلاوه، برگزاری دورههای آموزشی در سازمان، بهرهوری کارمندان را تقویت میکند و فرهنگ مثبتی ایجاد میکند.بازخورد و بینش مشتریان
یکی از کلیدیترین استراتژیهای رشد، گوش دادن به مشتریان و دریافت بازخورد آنهاست. اگر مدیر کسبوکار هستید یا در تیم رشد سازمان کار میکنید، باید به بازخوردها و نظرهای کاربران گوش دهید و نظرهای آنها را تجزیه و تحلیل کنید. اجرای این فرایند به بهبود کسبوکار و تصمیمهای آگاهانه کمک میکند و باعث افزایش محبوبیت محصول شما میشود. توزیع نظرسنجی، فرمهای بازخورد، توجه به رفتارها و صحبتهای مشتریها در شبکههای اجتماعی از جمله استراتژیهای جمعآوری بازخورد هستند.استمرار در نوآوری
اگر رشد پایدار کسبوکار برای شما مهم است، باید از جدیدترین فناوریها استفاده کنید و ایدههای جدید را بپذیرید. مثلا، استفاده از انواع ابزارهای هوش مصنوعی از جمله استراتژیهای استمرار در نوآوری است. با این کار از رقیبها جلو میزنید و مزیت رقابتی خودتان را حفظ میکنید.
ادغام عمودی
منظور از ادغام عمودی گسترش عملیات در منطقههای جدید زنجیره تامین از طریق تولید یا توزیع است. فعالیتهای یکپارچهسازی عمودی به دو شیوه رو به جلو و رو به عقب انجام میشوند. در حالت رو به عقب، شرکت از تامینکنندهها خرید میکند یا تولید مواد خام را گسترش میدهد. در ادغام رو به جلو، شرکت روی گسترش شبکه توزیع و افزایش فروشگاههای خردهفروشی تمرکز میکند. نکته مهم این است که ادغام عمودی هزینهبر است، ولی نتیجه فعالیتهای آن باعث افزایش کارایی عملیات و کیفیت محصولات میشود.بهرهروی و کارایی
منظور استراتژی بهرهروی و کارایی انجام کارهای زیاد در زمان کم است. افزایش خط تولید، کاهش هزینهها و افزایش سودآوری از جمله استراتژیهای بهرهروی و کارایی هستند. به این منظور، شرکتها میتوانند از روشهای اتوماسیون استفاده کنند یا منابع سازمان را افزایش دهند.تبلیغات دهان به دهان
یکی از موثرترین استراتژیهای رشد کسبوکار، تبلیغات دهان به دهان است. برای استفاده از این تکنیک باید رفتار مشتری را درک کنید. توصیههای دوستان و خانواده برای استفاده از یک محصول، توییت مشتریها و مطالب کاربرها در فضای آنلاین از جمله استراتژیهای تبلیغات دهان به دهان هستند.
سخن آخر
شناخت انواع استراتژیهای رشد کسبوکار و انتخاب استراتژی مناسب، کلید موفقیت و توسعه پایدار کسبوکار است. ما در این مقاله، استراتژیهای رشد را معرفی کردیم و انواع آنها را توضیح دادیم. اگر در تیم رشد فعالیت میکنید یا به فکر رشد پایدار کسبوکارتان هستید، میتوانید با استفاده از این راهکارها به موفقیت و درآمد بیشتری برسید.
دیدگاهتان را بنویسید