روند انجام پروژه مدیریت محصول
در بحث مدیریت محصول با مجموعهای از ماموریتها، چشماندازها، استراتژی و اهداف سروکار دارید. با کنار هم قرار دادن این اجزا میتوانید نقشه راه یک پروژه را ترسیم کنید. اما چگونه این اجزا را کنار هم قرار میدهید؟ در این مقاله درباره چگونگی عملکرد اجزای یک پروژه صحبت میکنیم و با تعریف هر کدام از آنها آشنا میشویم.
نقشه راه محصول چیست؟
نقشه راه محصول، چشمانداز و مسیر حرکت محصول شما را در گذار زمان نشان میدهد و دلیل و چرایی ایده شما را ترسیم میکند. این نقشه مثل یک راهنمای استراتژیک عمل میکند و به شما در اجرای استراتژی محصول کمک میکند. هدف از تنظیم نقشه راه شرح چشمانداز و استراتژی، ایجاد هماهنگی بین تیمهای مختلف سازمان، اجرای راحتتر برنامهها و ارتباط بهتر با سرمایهگذارهای خارجی یا مشتریها است.
اما نقشه راه چه اهمیتی دارد؟ شما به کمک Roadmap میتوانید سواد استراتژی محصول را بین اعضای تیم افزایش دهید و به درک بالاتری از تصمیمگیری برسید. بنابراین، نقشه راه محصول به همه اعضای سازمان کمک میکند.
بهعلاوه، شما به عنوان مدیر محصول برای اینکه بتوانید تغییرها را رصد کنید و پیشرفت محصول را ارزیابی کنید، به نقشه راه احتیاج دارید. Roadmap به شما و اعضای تیم محصول اعتمادبهنفس میدهد. از طرف دیگر، وقتی سرمایهگذارها و رهبر سازمان نقشه راه محصول را میبیند، پیشرفت تیم را درک میکنند و بیشتر از شما حمایت میکنند.
تعریف اجزای نقشه راه محصول
در ابتدا، برای اینکه به درک بهتری از مبانی مدیریت محصول برسیم، بهتر است با تعریف اجزا آشنا شویم.
- ماموریت: هدف یا مقصد نهایی چیست؟
- چشمانداز: بعد از رسیدن به هدف، دنیا و محیط پیرامون شما چه تغییر میکند؟
- استراتژی: برای رسیدن به هدف چه برنامهای دارید؟
- اهداف: چگونه میخواهید پیشرفتتان در پروژه را ارزیابی کنید؟
- نقشه راه: برای رسیدن به مقصد باید چه چیزهایی را در نظر بگیرید؟ یا پیشنیاز تیم برای رسیدن به هدف چیست؟
- پروژه: قدم بعدی چیست؟ یا برای رسیدن به مرحله بعد باید چه کارهایی انجام دهید؟
تصویر زیر مراحل انجام پروژه یا اجزای نقشه راه را نشان میدهد.
ماموریت محصول
اولین مرحله مدیریت محصول، تعریف ماموریت است. تیم یا شرکت شما برای انجام یک ماموریت کنار هم جمع شدهاند. بنابراین باید هدف خودتان را مشخص کنید. برای درک بهتر، بیایید ماموریت شرکتهای زیر را بررسی کنیم.
- تسلا: افزایش سرعت تغییر جهان و رسیدن به انرژی پایدار
- گروه TED: توزیع ایدهها
- IKEA: ساخت زندگی بهتر برای مردم
- Slack: زندگی سادهتر، مطلوبتر و بهرهورتر
- Google: سازماندهی اطلاعات جهان، به طوریکه برای همه مردم جهان بتوانند از اطلاعات مفید استفاده کنند.
- Nike: امکانپذیرکردن ناممکنها برای توسعه نیروهای بالقوه انسان
ماموریت سازمان شما چیست؟
اگر هنوز ماموریت کسبوکارتان را مشخص نکردهاید، دوره مبانی محصول میتواند به شما کمک کند.
چشمانداز چیست؟
مرحله بعد تعریف چشمانداز است. بعد از تولید و ارائه محصول نهایی، دنیا چه تغییری میکند؟ کدام یک از نیازهای مردم رفع میشود؟ برای مثال، شرکت اسنپ با هدف ارائه تاکسی اینترنتی راهاندازی شد. بعد از راهاندازی و همهگیرشدن تاکسی اینترنتی، همه مردم از آن استفاده میکنند و زندگی مردم راحتتر شده است. مثالهای زیر، چشمانداز شرکتهای برتر دنیا هستند.
- مایکروسافت: یک کامپیوتر روی میز هر خانه
- انجمن آلزایمر: دنیایی بدون بیماری آلزایمر
- تسلا: ساخت کاملترین و مطلوبترین ماشین در قرن ۲۱
- نتفلیکس: بهترین سرویس توزیع سرگرمی در جهان
نکته مهم این است که شما میتوانید چشمانداز را قبل از ماموریت تعریف کنید. آیلان ماسک، مالک تسلا هم با چشمانداز شروع کرد. او در مرحله اول جهانی را تصور کرد با خودروی مطلوبش در آن وجود دارد و بعد ماموریت سازمان را مشخص کرد.
استراتژی محصول چیست؟
بعد از تعریف ماموریت و چشمانداز، نوبت مشخص کردن استراتژی است. استراتژی شما برنامه تیم برای رسیدن به چشمانداز است.
برای نوشتن و تنظیم استراتژی به کمک احتیاج دارید؟
دوره تسلط بر مدیریت محصول مثل یک راهنما عمل میکند و تنظیم استراتژی محصول را به شما یاد میدهد. در نهایت، میتوانید برای تنظیم استراتژیهای محصول از قالبهای آماده دوره استفاده کنید.
استراتژی، خلاصهای از کارهای شما است. با اجرای استراتژی و سرمایهگذاری در بخشهای مختلف آن میتوانید به چشمانداز محصول برسید. برای مثال، شرکتهایهایی مثل تسلا و اوبر از استراتژیهای زیر برای رسیدن به چشمانداز استفاده میکنند.
تسلا
- ساخت یک ماشین اسپرت گرانقیمت
- استفاده از درآمد فروش آن برای ساخت یک ماشین مقرونبهصرفه
- استفاده از درآمد ماشین مرحله قبلی برای ساخت ماشینی ارزانتر
- استفاده از نیروی الکتریکی بدون انتشار دیاکسیدکربن
اوبر
- راهاندازی Uber Black
- کاهش قیمتها تا راهاندازی UberX
- کاهش قیمتها با راهاندازی Uber Pool
- کاهش قیمتها با راهاندازی اسکوتر و دوچرخه
برای اینکه بتوانید به درستی استراتژی محصول را تنظیم کنید، میتوانید از درخت راهحل فرصت ترسا تورس (Teresa Torres) استفاده کنید.
اهداف چیست؟
مرحله بعد از تعیین استراتژی، تنظیم اهداف است. اهداف روشی برای ارزیابی روند پیشرفت استراتژی و رسیدن به چشمانداز نهایی است. مثلا، چشمانداز مایکروسافت این است که در هر خانهای، یک کامپیوتر باشد. بنابراین برای اینکه رسیدن به این چشمانداز را بررسی کند، هدف مشخصی برای سازمان تعریف میکند. «۵۰ درصد خانهها یک کامپیوتر دارند» این جمله هدف مایکروسافت است.
شما میتوانید با توجه به چشمانداز و ماموریت سازمان، اهداف را به صورت عددی مشخص کنید. مثلا، اگر محصول شما یک اپلیکیشن بازی یا یک اپلیکیشن آموزشی است، هدف تیم محصول میتواند این باشد که ۱۰ هزار نفر اپلیکیشن را دانلود کردهاند.
تنظیم نقشه راه یا Roadmap
آخرین مرحله نوشتن نقشه راه است. زمانی که اهداف را تنظیم کردید، میتوانید با توجه به اولویتهای سازمان، Roadmap محصول را تنظیم کنید. شما در نقشه راه، پروژههای هر شخص را به صورت جداگانه تعریف میکنید و کار را به بخشهای کوچک تقسیم میکنید.
در نهایت، هر کدام از اعضای تیم روی پروژه مشخصی کار میکنند. برای اینکه بتوانید پروژهها را اولویتبندی کنید و به یک نقشه راه جامع برسید، باید اهداف را مشخص کنید. بهعلاوه، هنگام اولویتبندی ایدهها هم باید به بازگشت سرمایه توجه کنید و تلاشهای تیم را با تاثیر آن تلاشها مقایسه کنید. برای تنظیم نقشه راه میتوانید از قالب زیر استفاده کنید.
سخن آخر
در این مقاله درباره نقشه راه محصول و اجزای آن صحبت کردیم. شما میتوانید با استفاده از مطالب این مقاله هدف، ماموریت، چشمانداز و نقشه راه محصولتان را تنظیم کنید و همراه با اعضای تیم به سمت مقصد نهایی عمل کنید. علاوهبر اینها، دورههای ریفورج در سایت گرولی میتوانند در این مسیر به شما کمک کنند.
دیدگاهتان را بنویسید